Statistik #Blogg100 (57)

Statistik – har jag lärt mig – är en gren inom tillämpad matematik som sysslar med insamling, utvärdering, analys och presentation av data/information.  Sen har vi den bevingade frasen: ”There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics” som beskriver användningen av statistik för att förstärka svaga argument.

Tur att man är skeptisk. För om jag skulle tro på min egen bloggstatistik över antal besökare så är jag enormt populär i framförallt USA men även Kanada, Japan och Indonesien. Åtminstone i går. Under ett antal timmar i alla fall. Då drog besöksantalet i väg mot närmare 200 på en timme. Till saken hör att normalt antal unika besökare ligger på ca 30-50 per dag i vanliga fall.

Slutsats av detta? Alla stjärnbloggare och kändisbloggare kan vara lugna. Lovar att inte konkurrera med er. Tror snarare att det var en besöksräknare någonstans som fick fnatt en stund. Men det var trevligt så länge det varade. Såg väldigt snyggt ut i diagrammet.

 

2 kommentarer

Filed under Lantliv

2 responses to “Statistik #Blogg100 (57)

  1. Låter spännande, undrar vilket sökord som du la beslag på i går 🙂

    • Skulle jag också gärna vilja veta – framgår tyvärr inte av statistiken. Får väl pröva mig fram och se om jag kan hitta nåt som ger samma respons. 🙂

Kommentera

