Om vår mat #Blogg100 (21)

Jag äter kött. Framförallt för att det är gott. Vi har förmånen att kunna äta både vildsvin, älg och rådjur från egna marker. Mer ekologiskt och närproducerat går knappt att få. Dessutom har vi får, nötdjur och höns och det köttet äter jag med gott samvete för jag vet precis hur de djuren har haft det och vilken nytta de gjort för vårt öppna landskap.

Jag har full förståelse för de som väljer att avstå kött oavsett om det är av etiska skäl, hälsoskäl eller helt enkelt för att man inte gillar kött. Särskilt med tanke på den köttskandal som är aktuell. Rent principiellt har jag inga problem med att äta hästkött (och ja – jag har faktiskt två hästar) men som de flesta andra vill jag inte bli lurad. Men hur gör man då som vanlig konsument? Vem kan man lita på? Har det någon betydelse vad jag gör, vilka beslut jag tar? Ja – jag tror faktiskt att vi konsumenter ofta underskattar oss själva och hur vi kan påverka.

Köp lokalproducerat och efter säsong om du har möjlighet. Men förolämpa inte din lokala matproducent med att ha lågt pris som enda krav. Även matproducenter har yrkesstolthet – bra mat måste få kosta. Ju längre kedjan blir från jord till bord desto större risk. Var mer ”besvärlig”. Ställ frågan på restaurangen – var kommer maten (inte bara köttet) ifrån? Kontrollera ursprungsmärkningen i din butik. Fråga personalen. Tillräckligt många kunniga och intresserade konsumenter gör att pressen ökar på t ex grossister och andra mellanled. Visa att det inte bara är priset som är viktigt utan även kvaliteten. Är priset högt? Ät mindre kött av bra kvalitet istället. Gör aktiva val och var medveten om följderna. Är det billig mat vi vill ha så får vi det. Och med det kommer vissa konsekvenser.

2 kommentarer

Filed under Lantliv

2 responses to “Om vår mat #Blogg100 (21)

  1. Pingback: Mer om vår mat #Blogg 100 (24) | Drefseryd Gård

  2. Pingback: Ännu mer om vår mat #Blogg100 (27) | Drefseryd Gård

Kommentera

