Nya ord

Har jag lärt mig: Alveolit efter operativ extraktion av 38. Om man ska ta det på vanlig svenska så är det vanlig komplikation efter kirurgiskt avlägsnande av visdomständer i underkäken. Medför ofta svår värk och feber. Tell me about it! Idag är det drygt tre veckor sedan och jag är nästan men inte helt återställd – undviker fortfarande hård och seg mat eller sånt som kräver stora tuggor. Men å andra sidan har jag trots svår tandläkarskräck överlevt både ingreppet  (som tog två timmar och krävde två kirurger samt mycket smärtstillande och lugnande medel) och veckorna efter vilket i sig är en bragd. Som grädde på moset vet jag nu också (trots att man är mycket restriktiv med antibiotika – tack för en extra vecka av vedervärdig smärta) att jag är allergisk mot Kåvepenin.

Men mina snälla & framförallt duktiga kompisar på käkkirurgen har nästan lovat att det inte blir så besvärligt nästa gång. Fast blir det besvärligt så löser dom det nog ändå. Det finns nämligen en visdomstand kvar.  Som ska bort den 21/9. Det ser jag inte fram emot. Ett dugg.

2 kommentarer

Filed under Lantliv

2 responses to “Nya ord

  1. Bigitha

    Man vänjer sig vid allt, även tandläkare och dylika plågoandar

Kommentera

