Trollunge & lammskinn

Vintersemester i Sälen är härligt. Skidor på längden och tvären, långpromenader samt pulkaåkning och hundspann. God mat på Rådhuset och varm choklad med vispgrädde efter skidskolan. Kallt om nosen och andra kroppsdelar för temperaturen har legat på mellan -10 och -20.  Familjens fyraåring har skällt på allt och alla (förutom sin söta skidskolefröken Karin som har lärt honom att åka både knapplift och att bromsa) och bild ville han inte alltid vara med på men frusit har han inte gjort varken i backen eller i hundsläden. Klädd i både overall och underställ från Troll har han hållit sig varm och go hela tiden så det dåliga humöret får vi väl skylla på något annat.

Men gissa om jag blev glad när jag (efter en hel vecka utan dator!) hittade en passande tävling. Så nu är jag med och tävlar om superfina ullunderkläder av märket Troll. Alla kan vara med och tävla vare sig man har blogg eller ej. Tävlingen hittar ni hos En Mölnbobos Liv och sponsor är Kidsbutik. Tävlingen avslutas 28 februari vid midnatt.

Att åka hundspann gick i alla fall hem hos alla, både stora och små. Fast även om renskinn är sköna är jag glad att jag tog med ett lammskinn att sitta på.  En härligt klar vinterdag när temperaturen visade runt -10 for vi i väg från Högfjällsgården. E och jag fick åka med guiden i första spannet där ledarhundarna Freja och Ivar gjorde sitt bästa även som slöfocken Torsten (sist till vänster) gjorde allt för att sabotera det hela. Måntro det var han som knaprat i sig de 8 draglinorna som hundarna hade lyckats bita av innan vi kom i väg? Riktigt bra i magen var han i alla fall inte även om vår kära guide förgäves försökte få honom att springa lite fortare: ”Men snälla Torsten – håll dig!”

Fika på fjället smakar fantastiskt: varm choklad och vasaloppssnurror. Lite skidskola hann vi med också men gissa vem som somnade i bilen på väg hem till stugan?

4 kommentarer

Filed under Tävlingar & annat skoj

4 responses to “Trollunge & lammskinn

  1. Hej om en timme avslutar jag min tävling där du kan vinna en sjal och ett fint armband från h&m skynda !

  2. Härlig läsning, det var så länge sedan jag var med om riktig vinter. På onsdag lär det komma mycket snö i vår del av landet, men jag tycker att det kan vara nu, tycker vi drar oss mot våren istället.
    Kram

  3. Hoppas ni njuter fullt ut av er lediga vecka i vintervärlden! Fast man behöver inte åka till fjällen för en massa snö… här är det alldeles för mkt för att jag ska vara glad!

  4. Det är härligt med snö men i vanliga fall brukar den börja försvinna i Örebro-trakten när man är på väg hemåt. Den här gången var det snö hela vägen inklusive en igensnöad trapp till huset. 🙂

    Men nu har jag fått min dos av snö & kyla – nu får det gärna bli vår… 😀

Kommentera

