Rensa i röran

Är svårt. Nästan oöverstigligt. Vilken ände ska man börja i? I normalfallet hade jag redan där backat och gjort något annat men så här mitt i julledigheten så har jag bestämt att satsa på myr-steg dvs liite i taget. Startade med att städa en hylla i går. Insåg att den hyllan har jag inte tittat i sen vi flyttade in och det är över fyra år sen. Slängde rubbet förutom några foton. I dag tog jag mig an linneskåpet som definitivt inte ser ut som mormors linneskåp med krusade örngottsnören och manglade, kritvita lakan. Nu ser det i alla fall något bättre ut och framförallt så går det att öppna dörren utan att behöva parera allt som ramlar ut. Det går t o m att hitta ett och annat matchande påslakansset och det har vi inte gjort det senaste två åren.

Sen av bara farten så fixade vi till T:s garderob, rensade bland E:s kläder och la ut D:s urväxta konfirmationskostym på Tradera. Jag har nämligen lite svårt att slänga funktionsdugliga prylar/kläder och det känns mycket bättre om de kommer till användning någon annanstans. Sen gillar jag ju själv auktioner och loppisar i alla former – återanvändning är trevligt för både plånbok och miljö. Imorgon ska vi till syrran och dricka 11-kaffe men sen vette sjutton om inte det kan bli några auktioner till eller t o m en annons eller två på Blocket. Fasligt vad mycket urvuxna kläder det blir över – måntro tonåringarna har druckit Substral?

Rensa-i-röran-inspirationen? Den kom från brorsans mycket uppskattade julklapp som jag hittade hos Nublu: Modern Hushållspraktika. Fast frågan är om inte denna bok är ännu sötare:

10 kommentarer

Filed under Barn & tonåringar

10 responses to “Rensa i röran

  1. AE

    Åh… nu får jag dåligt samvete. Jag skulle också behöva röja i röran. Vissa skåp vågar man inte ens titta i ju! Och det är inte bara fyra år sedan vi flyttade in… om du förstår hur jag menar.
    Bra idé att lägga ut på Tradera, fungerar det bra? Har du sålt mycket där? Inte för pengarna men precis som du tycker jag att det är synd att slänga funktionsdugliga saker!
    Ha det gott!
    Kramis

  2. Oj..mitt linneskåp påminner lite om ditt. Är en hejare på att fånga flygande badlakan =)

    Önskar dig en God avslutning på 2008 =)

  3. Har sålt en del på Tradera men det var några år sedan så jag har fullt sjå att lära mig alla nya funktioner. Mycket jobb för liten peng men som sagt jag slipper slänga och så slipper man fånga flygande saker när man öppnar skåpen… 😀

  4. AE

    Tänk vad du lurar i mig, nu var jag ju tvungen att prova (har dock inte röjt än så jag provade med en liten bok bara – men det går ju det också) 🙂
    Spännande det där! Kanske kan bli av med lite som jag liksom inte har hjärta att slänga! TACK för tipset ska jag väl tillägga, nu kanske det blir ordning i skåpen här också 🙂
    Kramis

  5. Jenny

    Så kul – hoppas det funkar så du får blodad tand… 🙂

    Och kolla frakt med DHL – väldigt bra priser hela januari!

  6. Ha,ha!! Vi har hatt några underbara dager…Men: nu er det rörigt, rene kaoset ! Har fått en stor leverans och lite hyller som fattas..

    Va duktig du er som röjar! Og tradera er jo bare så bra! Både for miljön och for plånboken 🙂

    Ha ei god fortsettning!! Kram tante tutta

  7. AE

    Aj då, beroendeframkallande låter inte så bra 🙂 Får vara försiktig!
    Kramis

  8. Men är det inte härligt när man väl har fått ut allt som legat och bara tagit plats. Trodde ett tag att det var mitt linneskåp du skrev om det där med att saker vill falla ut när man öppnar och vissa örngott har jag inte sett på väldigt länge.
    God fortsättning
    Kram

  9. Det är jätteskönt – och något förvånande med alla 438 st örngott i alla möjliga och framförallt omöjliga nyanser… 😀

    Och Tilda är så nöjd för hon har fått både tjock filt, lakan och en ny kudde i sin korg. 🙂

  10. Ja den boken kommer man ju ihåg.
    Så härligt det låter att få det rensat, har en hel del här som borde få samma behandling 😉

    Önskar dig ett Gott Nytt År.

    Kram.

Kommentera

