Kräftsoppa

Snart är det kräftpremiär och eftersom det inte släpps in några nya kräftor i frysen förrens föregående års är slut så åt vi alltså kräftsoppa häromdagen. Lättlagat och gott – skulle man definitivt äta oftare. Fräs kräftskal, några matskedar mjöl och en hackad lök i halv dl olivolja (ta en stor kastrull) ca 5 minuter. Häll på drygt 1 liter buljong och koka 10 minuter. Sila av (i en annan kastrull – inte i vasken!) och häll i en trea grädde samt en skvätt sherry. Koka ihop några minuter, smaka av med salt och vitpeppar och servera med kräftstjärtar & finklippt gräslök. Ett gott bröd, en kall öl och gärna trevligt sällskap till så har du en perfekt och enkel måltid.

Kräftsoppa
6 kommentarer

Filed under Lantliv

6 responses to “Kräftsoppa

  1. Marie

    Vi tackar för en allt igenom perfekt kväll:
    kräftsoppan fanns där, liksom den kalla ölen och det goda brödet och sist men inte minst det trevliga sällskapet !

  2. Låter supergott 🙂

    Har retat upp mig på vad som hände din skylt, att inte folk kan låta saker vara i fred.

    Under semestern när Satu jobba själv så blev vi av med en dockvagn! och en hel del annat.

    Ha det gott!

  3. CCC

    Tack för bra utflyktstips – tror jag tar din runda till helgen! Fiskar ni kräftor själva – kan man köpa i så fall??!

  4. Vi fiskar bara för husbehov alltså inte till försäljning men det finns säkert andra i krokarna som gör. 🙂

    Ja det är konstigt att folk inte kan det där med mitt och ditt. Fast till vår glädje så har skylten återfunnits. Några kilometer längre bort i ett dike! 🙂

  5. Kräftsoppan låter underbart god! Speciellt en dag som denna för här har regnet öst ner i över 12 timmar nu och då får man passa på att mysa inne.

    Tack för kommentaren på min sida Jenny, det är min första 🙂 (förutom det oönskade jag fick ta bort första timmen…)

    När jag läser om er gård och butik så låter det så idylliskt. Ska tipsa min syster som drömmer om att bo på landet och ha höns (hon vill bara hitta någon att dela det livet med först).

  6. Det är jätteidylliskt – säg till syrran att leta reda på en bonde så får hon lantlivet på köpet… 😉

Kommentera

